- Hei på hverandre!

- Gi hverandre et klapp på skulderen, et godt blikk og hei på hverandre! Gi "direkte likes" - det gir resultater, sa Hilde Frafjord Johnson til 500 medarbeidere på inspirasjonssamling.

Tonje Vilberg Bjerkreim og Andreas Eidsaa jr. ledet dagen, her sammen med Hilde Frafjord Johnson.

Torsdag 7. juni var rundt 500 medarbeidere i Stavanger bispedømme samlet til inspirasjon, påfyll og fellesskap i flotte Frøyland-Orstad kirke. Kirkebakken summet av forventningsfulle ansatte, som inntok velkomstkaffen ute i sommersola.

Bandet Bankers fra Bryne satte en nydelig og hjertevarm start på dagen, med inspirerende og livsglad fremføring av klassikere fra Abba til salmer. Til jubel og stående applaus viste de at "mennesker med en utviklingshemming" kan ha langt færre hemninger enn de fleste.

Tidligere minister, diplomat og nå generalsekretær i Krf, Hilde Frafjord Johnson, snakket om å være "Best sammen", med utgangspunkt i sin erfaring fra ulike kulturer og internasjonale ledererfaring. Hun trakk også fram sin sosialantropologiske kompetanse for å forklare fordeler og ulemper med "den norske" væremåten.

-Er det noen som skiller seg ut?
- Antropologer har funnet tre tydelige trekk som preger nordmenns måte å forholde seg til hverandre på: Likhet, tilbakeholdenhet og enighet, fortalte hun.  - Dette kan være bra verdier for et fellesskap, men det er også viktig å være klar over ulempene de har.

Frafjord Johnson oppfordret til større bevissthet om å la de som skiller seg ut, heller berike fellesskapet, "slik Bankers gjør", enn å bli isolert.
- Tenk etter om det er noen som skiller seg ut i din nærhet, i ditt kollegafellesskap. Hvordan er det å komme inn i en sammenheng der ingen snakker med deg? Vi kan ikke bli best sammen hvis alle skal være helt like, eller hvis alle ikke er like mye verdt. Hvis ikke alle blir inkludert, ta med deg en kollega og inviter de som er utenfor inn. Da blir vi bedre sammen, sa hun.

Frafjord Johnson foreslo tre huskeregler for å lette samarbeidet og skape gode fellesskap:

• Store ører - lytt til hverandre! Lytt først, dann deg en mening etterpå.
  • Skoen - den som har den på vet best hvor den trykker. Prøv den andres sko.
  • Speilet - sett det opp mot deg selv, ikke for å være selvsentrert, men for å se hvordan andre opplever deg.

Hun avsluttet med både formaning og skryt:
- Hei på hverandre, gi "direkte likes"! Et klapp på skulderen og et godt blikk gir resultater og inspirerer.
Dere har jo fått til resultater her i Stavanger bispedømme! Dåpstallene opp, dere har en høy konfirmasjonsdeltakelse og Tårnagentene var 10% flere i fjor enn i 2016.

Nyskrevet salme
Musikalsk leder i Hana menighet Bjarte Lending og koret Abraham opptrådte med en nykomponert salme, skrevet av Lending og Heidi Strand Harboe. Kirkemusikere fra flere menigheter akkompagnerte med hver sine orgelpiper, medbrakt av Lending.

I tillegg til god mat, prat, basar og og påfyll fra utstillere var generalsekretær i Kristne legers forening Magnar Kleiven hyret inn for å snakke om helse og det å være best sammen. Det ble et foredrag det gapskratten runget i kirkerommet i over en halvtime i strekk. En foss av absurde og morsomme bilder samt punchlines på rad og rekke undertreket et viktig og alvorlig nok budskap om både helse og trivsel:
- Livskvalitet er å våkne om morgenen og glede seg til å gå på jobb og gjøre noe sammen med andre. Man skal ikke tro man er syk bare fordi man våkner sengeliggende om morgenen...

Trivsel er det viktigste
- Livskvalitet er å gjøre gode valg, av og til. Tankene våre påvirker oss enormt. 80% av sykefraværet i Norge handler om hvordan vi har det på jobb. Trivsel er mer forebyggende enn trening og røykeslutt og mye annet, sa han.

Medarbeiderdagen ble avsluttet med en gudstjeneste ledet av prost Kjell Børge Tjemsland og konstituert biskop Anne Lise Ådnøy.
- Kirkeansatte jobber ofte i små staber. Har vi mulighet til å jobbe mer to og to? Kanskje vi bør samarbeide enda mer enn vi gjør? Når vi er to, er vi sterkere, mer kreative og klokere enn når vi er alene, sa hun.

Se film av bandet Bankers flotte avslutningsnummer på Stavanger bispedømmes facebookside.

Her er en liten smakebit av koret Abrahams nylige innspillinger:

Bob Dylan's "I shall be released"

Abrahams versjon av "Har du fyr/Navnet Jesus"