Inviterer til gratis kvelds, gudstjeneste og hygge

Kampen menighet har startet et spennende tilbud for studenter og unge voksne i Stavanger-området.  – 1840-gudstjenestene skal være en møteplass og åndelig fellesskap, forteller Camilla Mariann Skjældal Cazon.

– Målet vårt er å skape en møteplass for dem vi ofte savner på de ordinære 11-gudstjenestene, forteller Camilla Mariann Skjældal Cazon.

– 1840-gudstjenester er særlig rettet inn mot aldersgruppen 18-40, men alle er velkomne, forteller Skjældal Cazon, menighetsrådsmedlem i Kampen menighet og leder for Ungdomsrådet i Stavanger bispedømme.

Gudstjenestene finner sted rundt en gang i måneden, og består av en forenklet liturgi med nattverd og en blanding av lovsanger og salmer. Deltakerne møtes først til gratis kveldsmat kl. 18.00, og fortsetter med gudstjeneste, som naturligvis starter kl. 18.40. Etter gudstjenesten inviteres alle som vil til kveldshygge med snacks, spill og quiz.

Vil knytte relasjoner og bygge åndelig fellesskap

– Målet vårt er å skape en møteplass for dem vi ofte savner på de ordinære 11-gudstjenestene, forteller Skjældal Cazon. – Vi ønsker å knytte relasjoner til hverandre og bygge et godt åndelig fellesskap til oppbyggelse i tro. 1840 er ikke tenkt som en erstatter eller konkurranse til de andre søndagsgudstjenestene i de fine kirkene våre, men et supplement til de som rett og slett ikke kommer seg til kirken kl. 11.00.

Et spennende samarbeidsprosjekt

Fra starten av har det vært rundt 30 deltakere med på tilbudet, og Camilla Mariann Skjældal Cazon forteller at hun opplever et godt miljø med rom for å være seg selv. Tiltaket er et samarbeidsprosjekt mellom frivillige i Kampen menighet, Studentprestene på VID og UIS samt Ukirke i Stavanger. Prosjektet har fått støtte fra Stavanger bispedømmeråd.

Første 1840-gudstjeneste etter sommeren er søndag 27. august kl. 18.00 i Kampen kirke.