– Godt å gi mennesker en anledning til å bli døpt

19 små og store ble døpt da seks menigheter i Stavanger bispedømme inviterte til drop-in-dåp i begynnelsen av juni. – En fin og meningsfull opplevelse, forteller ansatte.

Foto: Malin Longva / Den norske kirke

– I Riska hadde både frivillige og ansatte en positiv opplevelse av drop-in-dåp, forteller sokneprest Eva Vassbø. – Det var to som ble døpt, en gutt på tre år og ei jente på elleve. Diakonivikar og diakoniutvalget hadde bakt flotte runde kaker og stod klare for å ta imot med varme de som kom. Flagget var heist, og menighetspedagog hadde funnet fram diverse som blir delt ut ved trosopplæringstiltak, slik at de som ble døpt kunne få en gave tilpasset alder og noe de hadde «gått glipp av» ved ikke å være på trosopplæringstiltak tidligere.

83-åring døpt

Gand menighet inviterte til drop-in-dåp i Julabygda kapell, der tre ble døpt lørdag 3. juni: to babyer og en mann på 83 år.
– Det var veldig meningsfylt å jobbe med drop-in-dåp, synes kateket Margrete Haualand.

I Høyland menighet ble to døpt, en på 8 år og en på 49.

– En fin opplevelse for både prester, organist og frivillige. Vi koste oss med kake på kirkebakken i etterkant. Det var viktig å være litt mange med, så vi kunne være fleksible til å møte familiene, forteller sokneprest Synøve Roalkvam.

– En suksess

Norheim, Hillevåg og Vår Frelsers menighet inviterte også til drop-in-dåp i forbindelse med Kirkerådets nasjonale dåps-kampanje i pinsen.

En 14-åring ble døpt i Hillevåg, mens tre ble døpt i Norheim og åtte i Vår Frelsers kirke i Haugesund – som inviterte til drop-in på vegne av hele prostiet, forteller sokneprest Tor Jakob Bjørndal.

– Også i fjor kom åtte til drop-in-dåp i Vår Frelsers kirke, så dette har vært en suksess for kirken på Haugalandet! I år hadde vi en strålende dag, der både spebarn og eldre ungdom ble døpt. Vi var tre prester, kirketjener, organist og et godt team fra menighetsråd og ansatte som sørget for kaffe og marsipankake, sier Bjørndal.

Inspirerer til gjentakelse

Menighetene forteller også om folk som tar kontakt som følge av invitasjonen til drop-in, men ikke har anledning den aktuelle dagen. Da avtales dåp på et annet tidspunkt.

– Det er godt å gi mennesker en anledning til å bli døpt, sier kateket Margrete Haualand i Gand. – Det er ulike grunner til at mennesker ikke har blitt døpt tidligere i livet og det er ikke naturlig for alle å gjøre det i en vanlig gudstjeneste søndag kl. 11. Dette ønsker jeg å invitere til igjen!