Gleder seg til å lytte og lære

Anita Skretting er ny rådgiver for trosopplæring i Stavanger bispedømme. – Jeg gleder meg til å møte menighetene og bli kjent med de som jobber i trosopplæringen, sier den erfarne kateketen.

– Jeg ønsker å være tilgjengelig for alle som jobber med trosopplæring i menighetene i bispedømmet, sier Anita Skretting.

– Hei Anita, velkommen til bispedømmekontoret! Fortell litt om bakgrunnen din.

– Jeg er vokst opp i Tananger, og jobbet noen år i kirken som ettåring og menighetssekretær før jeg utdannet meg til kateket. Jeg har jobbet som kateket i Sandnes og Madlamark, og også vært daglig leder i ungdomsmenigheten i Gand etter at jeg avsluttet kateketstudiet i 1998. Nå kommer jeg fra Gausel menighet, der har jeg vært i nesten ni år.

– Hvorfor ble du kateket?

– For meg var det komboen av å få lov å stå i en kirkelig tjeneste og det å være lærer. Jeg er veldig begeistret for konfirmantarbeid og mulighetene innenfor det arbeidet. Både når det gjelder å dele tro, men også det å oppleve ting i kirkelig kontekst sammen med ungdommer. Trosopplæringsplanen synes jeg var knallspennende da den kom, jeg liker godt å ha noe systematisk å jobbe etter. Det er lærer-genet i meg, tror jeg. Da vi etter hvert knakk koden og opplevde hvordan planen kunne være et godt redskap for å nå ut til flere, ble jeg mer enn begeistret. Jeg mener at planen med sitt fokus på systematikk og sammenheng bidro til et stort kvalitetsløft for undervisningen i kirken.

– Hva blir jobben din nå?

– Det holder jeg fortsatt på å finne ut av! Jeg ønsker å være tilgjengelig for alle som jobber med trosopplæring i menighetene i bispedømmet. Jeg vil være der for den som trenger en å prate med. Og så skjønner jeg at i tillegg skal man svare på høringer og ha et faglig overblikk her på kontoret, heldigvis i et godt samarbeid med undervisningsrådgiveren og andre som har vært her lenger enn meg. Det blir også min jobb å følge opp tema knyttet til dåpssatsingen.

Kor og krim

– Når du ikke jobber, hva gjør du da?

– Jeg er jo litt yrkesskadet, det blir mye kirke, ha-ha-ha! Jeg synger i kor. Men jeg er også glad i å lese krim, og så har jeg en mann som har hjulpet meg til å bli glad i å gå i fjellet. Når jeg har vært i fjellet, er jeg veldig fornøyd. Det er jo så kjekt!

– Er det noe spesielt du gleder deg til med jobben som trosopplæringsrådgiver?

– Nå har jeg vært mye her på kontoret og det opplever jeg som utrolig kjekt. Men jeg gleder meg til å komme rundt og møte alle menighetene i utviklingssamtalene vi har i trosopplæringen. Da får jeg snakket med de som står ute og gjør oppgavene, lytte meg inn på hva som skjer og bli kjent med de som jobber i trosopplæringen. Hva jeg skal gjøre som rådgiver, tror jeg blant annet vil bli preget av hva jeg fanger opp i disse samtalene.

Anita Skretting tar over etter Cecilie Bakkene Pedersen, som er blitt sokneprest i Tjensvoll menighet.