Avskjed og innsettelse i Egersund

Sist søndag ble prost Kåre Mjølhus takket for tjenesten han har gjort som prost. – Du har vært et utpreget Ja-menneske. Takk for det! sa biskopen. Ny prost Ingun Stokstad Barane ble ønsket varmt velkommen.

Avskjed og innsettelse i Egersund

"Det var vemod og glede i skjønn foreining i Egersund kirke og på Grand Hotell sundag ettermiddag og kveld. Ein æra er over, og ein ny har begynt ved at Kåre Mjølhus nå har overlate prosteembetet i Dalane til Ingun Stokstad Barane." fortalte Dalane Tidende etter forrige søndags festgudstjeneste.

Etter gudstjenesten var det avskjeds- og velkomstfest med hilsener. Biskop Anne Lise Ådnøy var først ute med sine hilsener til avtroppende og påtroppende prost:

Gode prost Kåre! Vi markerer i dag at en rik og lang tjeneste som prest og prost er over. Det er fint at det skjer akkurat i dag: På Maria budskapsdag husker vi at det er mulig for mennesker å si Ja til Gud. Du har vært et utpreget Ja-menneske, både overfor Gud og folk. Takk for det!

Maria blir kalt mor for kirka. Hennes Ja til å bære fram Guds sønn, er også kirka sitt Ja, og faddernes Ja ved døpefonten, og medarbeideres Ja til oppgaver. Kirka er et fellesskap som bærer Jesus videre, til neste generasjon, og til folk som ikke har hørt om ham. Når jeg hører eller leser dåpsbefalinga tenker jeg alltid inni meg: Gjør alle folkeslag til disipler – det betyr all slags folk.

Takk for at sjømannspresten og offshore-presten har vært retningsgivende for ditt arbeid også i kirka på land. Vi er all slags folk som trenger nåden og evangeliet. Det har du formidlet. Takk for det!

Vi trenger gode ledere i kirke og samfunn

Kjære Ingun! Herren er min hyrde - han lar meg ligge i grønne enger. Det er vår og vi har begynt på sommertida. Men hyrdebildet er ikke bare lyst og vakkert.  Dødsskyggens dal er der, og fiendene. Bibelen idylliserer ikke.

Vi trenger gode ledere i kirke og samfunn. Det kryr av sauer. I Det nye testamentet er alle som hører til hos Den oppstandne kalt til å være med på leteaksjonen, kalt til å lette etter og lede andre til Jesus. Vi blir innviet til den oppgaven når vi blir døpt. Vi blir utrustet til dette hver gang vi spiser sammen med Jesus. Per Fugelli blir husket for mange fyndord. Han har sagt: "Ikke vær et ettall på jorda, bry deg om flokken din."

Den tryggheten du har i Gud er hele tida med på å skjerpe sansen for det som er godt. Det er der du kan hente krefter til dagene som prost. La deg bli båret, slik lammet bæres på Jesu skuldre på søndagsskolebildet.

Mange hilsener

Hilsener til de to kom også fra lederen for bispedømmerådet, Liv Heidrun Skaar Heskestad, kirkeverge Jørgen Tore Omdal, leder Arne Espeland i Eigersund kirkelige fellesråd, prest i Bjerkreim Leif Wikøren Nilsen på vegner av prestekollegiet, domprost i Stavanger Stefan Emmerhoff og Gyrid Espeland og Henning Sulen Sæstad på vegner av Eigerøy menighet.