Håp og handling hører sammen

Det hender at vår region blir tilgodesett med langt mer enn en dråpe vann. Februar hadde visst nesten ingen oppholds-dager. Likevel kan vi forstå hvor umulig det blir å leve uten vann, skriver biskop Anne Lise Ådnøy

Området Rachelle bor i har vært uten vann i 40 år, men takket være midler fra Kirkens Nødhjelps fasteaksjon har landsbyen fått tilgang til rent vann. Foto: Kirkens Nødhjelp

Nesten 800 millioner mennesker lever uten tilgang til rent vann i verden i dag. Tallet er ufattelig stort.

Vannmangel er en av de krisene vi hører sjeldnere om gjennom nyhetene. Mediebildet av verden kan gjøre oss motløse og handlingslammet. Krigen i Ukraina har vart i to år, krigen i Sudan er nå verdens største humanitære krise og nøden fortsetter å vokse i Gaza.

I alt dette mørke trenger vi håp. Håp og handling hører sammen. Det å kunne bety noe for andre gir håp. I tida før påske, i det som fra gammelt kalles «langfasten», har mange menigheter et prosjekt knyttet til Kirkens Nødhjelp. Konfirmanter og voksne samler inn penger til nødhjelpsarbeid. Kirkens Nødhjelps fasteaksjon er en håpsaksjon.

Viktig å forebygge

Takket være fasteaksjonen kunne Kirkens Nødhjelp bidra med livsviktig nødhjelp til ofre for jordskjelvet i Syria, i Afghanistan, flommen i Malawi, tørken i Somalia og ikke minst være blant de første til stede i Ukraina da krigen brøt ut. De har også delt ut mat i Gaza og bygd doer til flyktningene fra Sudan i Sør-Sudan.

Det er like viktig å forebygge kriser som å drive akutt nødhjelp.  Gjennom langsiktige arbeid for å sikre rent vann redder Kirkens Nødhjelp liv. Det er håp i en dråpe vann. Det kan gi enorme ringvirkninger. Slik det har gjort for Rachelle i Libanon. Landsbyen hennes har fått vann i Bekaadalen, etter at Kirkens Nødhjelp har bygd en vanntank på 800.000 liter. Hit strømmet flyktninger fra Syria, og bare en kilometer fra vanntanken pågikk kampene. Nå kan både flyktninger og lokalbefolkningen dele dette vannet, dyrke grønnsaker og holde seg friske.

Konfirmantene mobiliserer

Dessverre står Libanon i mange kriser og unge mennesker rømmer landet for å få seg en bedre fremtid. Derfor er det ekstra sterkt at norske menigheter nå mobiliserer sine egne ungdommer, konfirmantene, til å samle inn penger for at unge skal få vokse opp i en rettferdig verden.

I Rogaland samler over 3 500 konfirmanter inn penger 17.-19. mars til Kirkens Nødhjelps livreddende arbeid. Ta vel imot dem enten de kommer med bøsse eller ber deg sponse morsomme utfordringer i aksjonstiden!

Alt vann på kloden henger sammen i kretsløp. Det kan stå som bilde på at også livet og mennesker henger uløselig sammen overalt i Guds skapte verden. Det er håp i en dråpe vann.

Anne Lise Ådnøy
Biskop i Stavanger bispedømme

Ikke bare pengeinnsamling

Kirkens Nødhjelps fasteaksjon er Den norske kirkes store årlige solidaritetsaksjon. I tillegg til pengeinnsamling omfatter den gudstjenester, undervisning og aksjoner gjennom hele fastetiden. Aksjonene handler om på retten til rent vann (Bærekraftsmål 6) og konsekvensene av klimaendringer (Bærekraftsmål 13). Fasteaksjonen samlet i 2023 inn 35 millioner kroner ved hjelp av 40 000 konfirmanter og frivillige.

Les mer om Fasteaksjonen her!