Feirer kirkens 400-årsjubileum med dukketeater

I anledning Egersund kirkes 400-årsjubileum har menigheten laget et dukketeater for barnehager, skoler og andre interesserte. Forestillingen har fått navnet «Ravnekjerkå», etter sagnet om kirken.

«Ravnen, musa og katten» f.v: Siv Grethe Bøhn-Pettersen, Ann Jensen og Astri Svanes Haug.

Forestillingen heter  «Ravnekjerkå» fordi en ravn ifølge sagnet kom med en kvist fra det opprinnelige byggstedet, og la den på stedet der kirken senere ble bygget.

Dukketeateret tar utgangspunkt i sagnet om kirken, innbakt i en morsom fortelling om katten, ravnen og musa. Fortellingen ligger på flere plan, og treffer både barn og voksne. Det er imponerende arbeid som ligger bak: Oppsetningen er av høy kvalitet, med vakre kulisser, dukker med personlighet og egenkomponert musikk. Menigheten har hatt flere forestillinger, og det vil sannsynligvis også bli muligheter for å se den senere utover i jubileumsåret.

Forstillingen avsluttes med en festknapp som blåser ut en «paraply» av store sølvstrimler til barnas elleville jubel. Kirken blir behørig feiret med dette dukketeateret, og barna kan neppe dra derfra uten å ha fått med seg at kirka er «400 år - 400 år - kirkejubileum!» som det synges fra scenen.

Damene bak dukketeateret: f.v: Beth Elin Byberg,  Ann Jensen,  Astri Svanes Haug, Jofrid Omdal Helgeland og Siv Grethe Bøhn-Pettersen.
Damene bak dukketeateret: f.v: Beth Elin Byberg,  Ann Jensen,
Astri Svanes Haug, Jofrid Omdal Helgeland og Siv Grethe Bøhn-Pettersen.

Symbol-jakt og aktivitetshefte

I etterkant av forestillingen får elevene være med på en tredelt aktivitetsløype i kirkerommet, med bl.a. symboljakt og spennende fortellinger på galleriet. Det er laget et aktivitetshefte som elevene får med seg.

Designer og illustratør Siv Grethe Bøhn-Pettersen har laget kulissene, fortellingen, dukkene og scenografien, mens organist og musiker Beth Elin Byberg har komponert musikken. Ravnen, musa og katten spilles av Siv Grethe Bøhn Pettersen, Ann Jensen og menighetspedagog Astri Svanes Haug. Trosopplærer Jofrid Omdal Helgeland er konferansier.

Utstilling om kirkens betydning

Egersund Fayancemuseum bidrar også i kirkejubileet. De har en egen utstilling med elementer fra historien og utviklingen til Egersund kirke. En del av utstillingen m.ed tittelen «Fra vugge til grav» viser hva kirken har betydd for byens befolkning gjennom ritene dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse. Det er også en stor utstilling av dåpskjoler brukt ved dåp i Egersund kirke gjennom flere hundre år og i mange generasjoner. Konservator Olaug Økland har laget utstillingen.

Her på Egersund menighets nettsider kan du lese mer om 400-årsjubileet.