Fredrik øver til å bli prest

Fredrik Bråttvik er en av sju prestestudenter som har praksis i bispedømmet fram til påske. Søndag hadde han sin andre dåp. – Det er alltid litt spennende med plasseringer og sånt, men det gikk fint!

Fredrik Bråttvik leser dåpsliturgien før lille Håkon ble døpt i Udland kirke.

Bråttvik har stiftspraksis i Skåre menighet i Haugesund, og er godt fornøyd med ukene han har tilbrakt der.

– Jeg har møtt en veldig fin stab og menighet, og jeg har fått prøvd meg i varierte oppgaver. Det har vært lærerikt!

Bråttvik studerer på MF og skal i gang med masteroppgaven sin til høsten. Han håper også å kunne jobbe som prestevikar samtidig som han skriver.

– Hva ser du fram til når du er blitt ferdig prest og skal jobbe i menighet?

– Det er å møte enkeltmennesket i alle mulige livssituasjoner. Å møte mennesker som går i vanskelige tider ser jeg på som et ærefullt oppdrag. Jeg gleder meg til å dele det gode budskapet om Livet med stor L! Og også å formidle Bibelen, det brenner jeg veldig for.

Til påske drar Bråttvik hjem til Lørenskog, men mulighetene for at han havner i Rogaland igjen som prest er til stede.

– Jeg har kone fra Stavanger, så det er godt mulig vi sees igjen!