Bildereportasje: Gausel fotoklubb i Tau kyrkje

I mai dro Fotoklubben i Gausel menighet på tur til Tau kyrkje. Der fikk de omvisning og fritt spillerom til fotografering og meditasjon. – En nydelig og brukervennlig kirke, synes leder for klubben Geir Egeland.

Fotoklubben i Gausel, Geir Egeland til venstre og Ole Johnny Møyholm i midten.

Leder for fotoklubben, Geir Egeland, forteller om bakgrunnen for turen.

– Vi er en fotoklubb som liker å dra på turer. På turene får vi mer fotoerfaring, de som er litt usikre på kamera-innstillinger får god anledning til å spørre, og vi blir kjent på en fin måte. Jeg har sett nye Tau kirke før men bare fra utsida, og syntes den er veldig fin og særpreget! Korset kommer klart fram, og den ligger midt i sentrum. Inne i kirken blei me overraska! Her var fine kontorer, flott kjøkken og kantine. Stort åpent fellesrom hvor det er lett for kirkefremmede å komme. Og flere forskjellige grupper kan treffes her og ta en prat.

En fredelig plass å vandre

– Så blei me vist inn i kirkeskipet. Her føltes det høytidelig, og en opphøyning av Gud! Altertavlen var nydelig både med glassmaleriet og delen som er skåret i tre. Så fikk vi se noe veldig bra: Et eget barnerom med glassvegger inn til kirken, men som og var støydempa. Så her kan unger leke og bråke midt under gudstjenesten uten å forstyrre noen. Utenfor kirken er det nyplanta, og med bekken og turstien rett ved sida av vil det bli en litt fredelig plass å vandre rundt. Me hadde med oss kaffi og kaker, og me fekk bruke kjøkkenet. Alle var enige i at det var ei på mange måter nydelig og brukervennlig kirke, forteller Egeland.

Kirke midt i livet

Sokneprest i Gausel, Ole Johnny Møyholm, var også med på turen.

– Kirken ligger midt i hverdagen. Store vindusflater gir nærhet til folks liv og arbeid, forteller han om sitt møte med den nye kirken.

– Inne er det rom for mange aktiviteter. Gudstjenesteliv, ungdomsarbeid, klasserom for videregående skole. Kirke midt i livet. En rom det var godt å være i. Kirken lyste som sølv og minner om den rikdom vi er som mennesker. Sølv blir sett på som modernitet og nåde. Guds nåde midt i våre moderne og på mange måter elegante omgivelser. Fotoklubben er glad for å ha fått muligheten til reise på en fotosafari hvor vi fant en elegant hvileplass med mye godt for øye og hjerte. En moderne kirke med et tidløst budskap om nåde.