Håkon Gullvåg-utstilling i St. Petri kirke

Utstillingen «Den bibelske syklus» av Håkon Gullvåg åpnet i mars i St. Petri kirke i Stavanger. De store bildene preger kirken på en helt spesiell måte, og kan oppleves fram til over sommeren.

Håkon Gullvåg-utstilling i St. Petri kirke

Håkon Gullvåg er en av våre mest kjente malere. Serien «Den bibelske syklus» omfatter 15 store bilder (1,9 x 1,9 meter) med scener fra Det gamle og Det nye testamentet. Bildene henger langs galleriet rundt i kirken og deltar på sin måte i alt som skjer i kirken denne våren og sommeren. I tillegg henger det en rekke andre bilder i Petri-kjelleren.

«Den bibelske syklus» ble første gang stilt ut i Nidarosdomen i 2005 og har siden vært vist i kirker og katedraler i og utenfor Norge. Utstillingen kommer nå dirkete fra Bergen domkirke.

Maleriene gir nye perspektiver

I forbindelse med åpningen av utstillingen skrev Stavanger Aftenblad at sokneprest Øivind Holtedal og kapellan Sølvi Vinnes "mener maleriene kan gi folk innganger til å snakke om en verden som er både vakker og brutal, en verden vi både forstår og ikke forstår og en tilværelse som kan være veldig god og veldig vanskelig. Fødsel og død kjenner vi til, og ingen slipper unna, men det som skjer mellom de to er kompliserte greier. Hva som – eventuelt – skjer før og etter er enda mer komplisert.

– Jeg håper og tror at disse bildene kan gi oss nye perspektiver. De tar utgangspunkt i kjente fortellinger som veldig mange kjenner. Men å se dem framstilt av Håkon Gullvåg kan få oss til å tenke nytt, sier Øivind Holtedahl.

– Dessuten er de utrolig flotte. Det er faktisk mulig å bare se på dem fordi de er flotte."

Utstillingen blir hengende til over sommeren og er tilgjengelig i kirkens åpningstider fra mandag-lørdag 11.00-16.00.