I samme båt – en jubileumsstafett fram mot 2025

Fra pinsen 2023 går en jubileumsstafett gjennom hele Rogaland. Den begynte i Egersund kirke og vil fram mot 2025 bevege seg gjennom alle de 90 menighetene i Stavanger bispedømme. Stafettpinnen er av det uvanlige slaget.

Stafetten startet i Egersund, der sokneprest Leif Wikøren Nilsen rodde prost Ingun Stokstad Barane fram til Egersund kirke. Foto: Ivar Barane

Formålet med stafetten er å gjøre noe som viser at vi hører sammen som kirke i Rogaland og skape oppmerksomhet om 900-årsjubileet for bispedømmet, Domkirken og Stavanger by i 2025. Pinsen 2025 er båten framme i Domkirken.

«Stafettpinne» på nesten 5 meter

«Stafettpinnen» er en robåt på 4,8 meter med seil og årer. Den er utlånt fra Engøyholmen kystkultursenter og brukes som stafettpinne fordi båt har vært et viktig framkomstmiddel mange steder i Rogaland – også til gudstjenester, gravferd eller bryllup i kirken.

Det er knyttet mange symboler til nettopp båten i kirken. Mange kirker har en båt hengende under taket, og hovedrommet i kirken kalles for «kirkeskipet». Båten viser blant annet at vi hører sammen i et fellesskap og at vi er på en reise gjennom livet.

Menighetene som får besøk av stafett-båten, oppfordres til å ta den inn i kirken hvis mulig, og bruke de temaene som båten kan gi i gudstjenesten eller på andre måter.

Fra åpningen av stafetten
Fra åpningen av stafetten ved Egersund kirke, som feirer 400-årsjubileum i år.

Menigheten setter sitt «segl» på seilet

Menighetene skal også sette sitt eget segl på seilet som følger med båten. Det er kunstner Karen Smith Øverland som har utformet konseptet, der hver av bispedømmets 90 menigheter har en liten firkant til disposisjon på seglet. Der tegner de inn noe som er særegent for deres menighet og skriver menighetsnavnet under. Når robåten og seilet har besøkt alle menigheter, vil seilet ha blitt til en stor, mangfoldig mosaikk bestående av symboler fra alle menighetene i bispedømmet.

Menighetenes segl på seilet
Her har menighetene rundt Egersund satt sitt preg på seilet til jubileumsbåten.

Båten skal være ca. en uke i hver menighet.

Les mer om Stavanger 2025 og se reiserute og ressurser til menighetene for jubileumsstafetten m.m.

Har du spørsmål eller innspill?

Kontakt prosjektleder for kirkens markering av 2025 Inger Vagle, se kontaktinfo nederst på siden.