Kirkerådet har godkjent nye Klepp kirke

24. mai godkjente Kirkerådet nye Klepp kirke. – En viktig milepæl i et flere år langt arbeid med planlegging og innsamling av midler, sier leder av plankomiteen, Leif Solberg.

Vinnerprosjektet KLEPPR, med kirken og kirketårnet foran til venstre i bildet. Illustrasjon fra ark. L2 / Koht arkitekter.

Nye Klepp kirke er en del av prosjektet «Nytt kommunehus og ny kirke» i Klepp, og skal etter planen stå ferdig i 2026.

– Vinnerprosjektet fra arkitektkonkurransen i 2021 svarer meget godt på menighetens ønske om «et tydelig kirkebygg plassert midt i det pulserende livet i sentrum av Kleppe.» Prosjektet samler på overbevisende måte noen av lokalsamfunnets viktige offentlige funksjoner – forvaltning, kultur- og foreningsliv og kirke – rundt et nytt torg. Dette grepet er godt forankret i en lang europeisk tradisjon for forming av gode felles byrom, heter det i Kirkerådets vedtak.

Stort behov for ny kirke

Behovet for en ny og tidsmessig kirke har lenge vært stort i Klepp. Allerede i 2009 ble det opprettet en stiftelse for å skaffe egenkapital, og i 2015 opprettet Klepp kyrkjelege fellesråd en egen plankomite. Nå ser leder for komiteen, Leif Solberg, fram til å kunne gå videre i prosessen. Også lederen for Klepp menighetsråd gleder seg på menighetens vegne:

– En ny kirke vil ha alt å si for Klepp menighet, og gi helt nye muligheter til å drive arbeid gjennom hele uken, sier Magnus Bjørkavoll-Bergseth.

– Vi gleder oss til nærheten til sentrum, tror beliggenheten kan gi en positiv tilvekst. Vi har et godt samarbeid med kommunen på områder som kultur, diakoni og fritidstilbud, og har tro på en god fortsettelse for dette videre.

– Fantastisk at planene er godkjent

Kirkeverge Inger Kari Søyland er svært fornøyd med at prosessen har kommet forbi en viktig milepæl.

– Det er fantastisk at planene for nytt kirkebygg på Klepp nå er godkjent i Kirkerådet. Som kirkeverge har jeg fulgt prosessen tett, og gleder meg stort over resultatet vi ser på papiret i dag. Samarbeidet med kommunens prosjektledelse har vært spennende og godt, og arkitektene har strukket seg langt for å komme oss i møte med de ønsker og behov vi har for en ny og moderne kirke. Nå venter vi med spenning på at byggearbeidet skal komme i gang slik at menigheten kan få tatt kirken i bruk og ansatte kan få flyttet til nye kontorlokaler, sier Søyland.

Sambruk mellom kirken og kommunen

Prosjektet «Nytt kommunehus og ny kirke» legger opp til et bredt samarbeid basert på sambruk mellom kirken og kommunehuset.

– I arbeidet med prosjektet «Nytt kommunehus og kirke - Et bygg for alle» vil vi takke representanter for Klepp nye kirke for godt samarbeid, sier kommunedirektør i Klepp, Torild Lende Fjermestad.

– Vi har opplevd en stor grad av både fleksibilitet og forståelse for utfordringer som er blitt presentert underveis. Vi er svært glade for at Kirkerådet godkjenner planene, sier hun.

Torild Lende Fjermestad sier videre at kommunen er sikker på at når nytt kommunehus, kultursal og kirke står klar i Kleppe sentrum, vil det bli en milepæl for aktivitet i Kleppe sentrum.

– Godt fornøyde med løsningene

– Det har vært tett og god dialog gjennom skisse og forprosjekt med gode og hyppige brukermøter mellom prosjektorganisasjonen i kommunen, kirka og arkitektene. Gevinsten i prosjektet er at fellesfunksjoner og fellesareal skal brukes på tvers og av de ulike brukergruppene. Det har vært gode diskusjoner og vi har landet på løsninger som vi alle involverte er godt fornøyde med, sier eiendomssjef i Klepp kommune, Mette C. Brox.

– Klepp får nå et bygg som skal inneholde rom for ungdomstilbud, bibliotek, frivilligsentral, kulturskole, kafe, kultursal og kirke. I tillegg til kommunens administrasjon som får plass i 2.etg i kommunehuset. Dette byr på unike muligheter for allsidig aktivitet i Kleppe sentrum, sier kommunedirektør Lende Fjermestad.

Bakgrunn:

• Klepp kirke ble bygd i 1846 og fikk en påbygd menighetssal i 1971. Kirken er en typisk «Linstowkirke».
  • Klepp sokn har nær 8.000 medlemmer og over 10.000 deltakere på gudstjeneste i fjor. En ny kirke vil bli brukt syv dager i uken, til ulike tiltak for alle aldersgrupper.
  • En arkitektkonkurranse ble lyst ut i 2021, og i juni 2022 vedtok kommunestyret i Klepp kommune å gå videre med vinnerforslaget «KLEPPR» fra arkitektene L2 arkitekter AS og KOHT arkitekter AS.
  • Finansiering av kirken er ivaretatt i kommunens økonomiplan. Kleppe sokn bidrar med egenkapital på 8 millioner kroner til bruk for utstyr og utrustning.