Mars er kvinnenes måned

Maria og evangeliets kvinner og historien bak kvinnedagene, hva betyr de for oss idag? skriver fungerende biskop Anne Lise. - Kanskje er Maria den bakenforliggende årsaken til at mars er kvinnenes måned?

Engelen Gabriel gir Maria bud om at hun skal bli mor til Jesus. Denne hendelsen kaller man Marias bebudelse. Maleri av Fra Angelico. Foto: Wikimedia Commons

Den 25. mars markerer kirkene i den vestlige delen av kristenheten at det er ni måneder til jul. Marimesse, eller Maria budskapsdag, er en viktig festdag også for oss i den lutherske kirke. I år feires den 18. mars, siden det er palmesøndag 25. mars. Maria æres som Jesu mor. Hennes ja til engelens budskap var modig. Maria har en framskutt posisjon i Stavanger, med Mariakirken tett ved katedralen, og en nyere Frue kirke på Storhaug.

Den internasjonale kvinnedagen 8. mars ble første gang markert i 1909. 22 år tidligere, allerede i 1887, tok kvinner fra flere kirkesamfunn initiativet til Kvinnenes internasjonale bønnedag. Det  var nøden blant immigranter og blant etterkommere av slaver som utfordret kvinner i USA til bønn og handling. Bønnedagen markeres hvert år den første fredagen i mars. Her i landet har den vært arrangert siden 1920, og handler fortsatt om solidaritet i form av bønnefellesskap og handling.

Når vi feirer påskedag 1.april leser vi om kvinnene ved Jesu grav. De første vitnene til oppstandelsen var kvinner, og det styrker troverdigheten i beretningene at kvinnene ikke er fjernet fra en så sentral del av evangeliet. For noen har disse oppstandelsesvitnene gitt en begrunnelse for at kvinner kan være prester og forkynnere.

Maria og evangeliets kvinner og historien bak kvinnedagene, hva betyr de for oss idag? At vi skal ta inn over oss den nøden vi vet om, og vise at vi bryr oss, med bønn og handling. Maria sa et modig ja, det kan vi også. Ja til oppgaver som ser håpløse ut: ja til rettferdig fred, ja til vern om skaperverk og miljø, ja til likestilling, også i religiøse sammenhenger. Gratulerer med kvinnedagen 8. mars!