– Engasjement og eierskap gir tilhørighet

Unge voksne, grønt ungdomsarbeid og bærekraftsmålene står på agendaen for den neste perioden for Ungdomsrådet, med Aksel Johan Lund som leder og Camilla Mariann Skjældal Cazon som nestleder.

Ungdomsrådet ble valgt på Ungdomstinget i høst, nå har det konstituert seg.

– Eg stilte til gjenval fordi eg synest det har vore svært meiningsfullt å vere med i Ungdomsrådet så langt, fortel leiar Aksel Johan Lund.

– Er det nokon saker du synes har vore særleg kjekke?
– Dei siste åra har me arbeidd mykje med Ungdomstinget og korleis me kan gjennomføre det på ein måte som engasjerer og motiverer, og eg trur me er på god veg i den prosessen. I løpet av berre det siste året har me fått godkjent nytt mandat, og me har sendt inn ei sak om grøne ungdomsarbeid som vart vedteke på Ungdomens kyrkjemøte. Det er spanande å få lov til å leie desse prosessane saman med ungdomsrådgjevar og resten av rådet, og eg opplev at me engasjerer oss i sakar som er aktuelle og relevante for ungdom og unge vaksne i bispedømet. I tillegg er det verdfullt å vere med på for meg som både er i målgruppa for ungdomsdemokratiet, og samstundes arbeider med ungdom og unge vaksne i Den norske kyrkja. Det er alltid kjekt å møte unge frå heile bispedømet vårt, verta kjent med andre engasjerte i kyrkja, og dele og utveksle erfaringar.

Med i nasjonale prosessar

– Kva ser du fram til å arbeida med framover?

– I året som kjem ser eg fram til å fortsetje å arbeide med Ungdomstinget no til hausten, og med å behandle og nå ut med sakane me handsama på førre Ungdomsting. Me er òg med i spanande prosessar på landsbasis, der me arbeider med framtida til ungdomsdemokratiet i kyrkja. Grøne ungdomsarbeid og initiativa me har vore med på der, vonar eg òg vil fortsetja å vere høgt på dagsordenen framover.

– Kirken må imøtekomme unge voksne

Også nestleder Camilla Mariann Skjældal Cazon ser fram til å jobbe med saker som engasjerer unge.

– Det kommende året ønsker jeg i samråd med UR å jobbe med saker som vi sammen kan engasjere oss for. Som et råd er det viktig å kunne stå sammen, men også engasjere hverandre. For meg er det spesielt to saker jeg kommer til å fremme, det er kirkens arbeid for aldersgruppen unge voksne og bærekraftsmålene.

–  I unge voksne-arbeidet er det viktigste en kan gjøre å engasjere den aktuelle aldersgruppen. Eierskap skaper tilhørighet! Det er selvfølgelig viktig å tilrettelegge, og dette ansvaret ligger hos kirken. Kirken må imøtekomme unge voksne, dette vil se forskjellig ut basert på demografien. Derfor vil det absolutt viktigste kirken kan gjøre være å utruste unge voksne til å drive sin egen virksomhet for sin egen aldersgruppe, med et godt støtteapparat rundt seg som vil være resten av kirken.

Kirken bør prioritere bærekraftsmål

Skjældal Cazon mener kirken på generelt grunnlag burde gi alle bærekraftsmålene høy prioritet.

– Ikke bare er det en viktig måte å være en kirke som er engasjert lokalt og globalt, men det er vårt ansvar å ivareta Guds fantastiske skaperverk. Bærekraftsmålene handler om å bry seg om vår neste, både de rundt oss i dag, men også fremtidens jord-boere. Du finner ikke noe mer kristelig spør du meg!

Det nye rådet konstituerte seg med leder og nestleder i sitt første møte siden Ungdomstinget i høst. Slik ser sammensetningen ut for Ungdomsrådet 2022:

• Aksel Johan Lund (leder)
  • Camilla Mariann Skjældal Cazon (nestleder)
  • Sondre Søndervik (medlem)
  • Maren Dyngeland (medlem)
  • Rude Rott (medlem)
  • Mathea Eckhoff Dagestad (medlem)
  • Magnar Hole Polden (medlem)
  • Elise Kristin Rosseid (medlem)

• Mari Skårland (1. vara)
  • Sikke Bøe Johnsen (2.vara)