Bli med i pilegrimstog til Utstein kloster

Under Rikssamlingsjubileet kan du 15. juni følge biskop Anne Lise Ådnøy i et pilegrimstog til Utstein kloster, der Harald Hårfagre hadde kongsgård.

Bli med i pilegrimstog til Utstein kloster

I år er det 1150 år siden slaget i Hafrsfjord, Norge ble samlet til ett rike og vi fikk vår første konge, Harald Hårfagre.

Det skal feires!

Rogaland fylkeskommune, Stavanger, Sola, Haugesund og Karmøy kommune arrangerer et Rikssamlingsjubileum, en feiring fra 9. til 19. juni, fra Haugesund til Hafrsfjord. Den 15. juni kommer Rikssamlingsjubileet til Utstein.

Flere vikingskip seiler inn i klostervågen, seierssangen til Harald hårfagre «Haraldskvadet», vil bli fremfør flere ganger, vi får høre instrumenter fra oldtiden, være med på bygging av et lite vikingskip og krype inn under kjelleren i klosteret og lete etter skatter.

Men også feiring av kristningen av Norge skal ha plass denne dagen!

Utstein Pilegrimsgard vil sammen med Stavanger bispedømme og biskop Anne Lise Ådnøy arrangere tre korte pilegrimsvandringer 15. juni fra Utstein kloster hotell til Utstein kloster kl. 16.00, 17.00 og 18.00.

Biskopen vil gå fremst og bære bispekåpen. Deretter kan alle som ønsker gå i et pilegrimstog etter biskopen. Vi oppfordrer alle som har alba og stola å bære disse denne dagen. Ha gjerne pilegrimsstav i hånden også!

Langs veien vil vi både be noen korte bønner og synge salmer. Vi oppfordrer unge og eldre til å være med og vi legger også spesielt til rette for personer med redusert funksjonsevne.

I Abbedens hus blir det foredrag med Torstein Jørgensen med tema: Hvor ble sverdene av? Fra viking til pilegrim; om vikingtiden som mer enn herjing, om kristningen av Norge, og om bygging av et norsk kongerike av europeisk mønster.

Påmelding og pris

Alle som skal delta må melde seg på til Rikssamlingsjubileet. Klikk her for påmelding til jubileet på Utstein.

Hele arrangementet koster kr 150,- pr person.

Pilegrimsvandringen koster ikke noe ekstra, men vi trenger din påmelding slik at vi vet hvor mange som kommer. Klikk her for påmelding til selve pilegrimsvandringene.

Møt opp i god tid, gjerne 45 minutter før vandringen starter. Det legges til rette med ekstra parkering ved hotellet, og det kan bil aktuelt med shuttle-busser.