Nytt om prester i Rennesøy og St. Johannes

Anders Hildeng Næss blir fast sokneprest i Rennesøy og Mosterøy, mens Geir Skårland har takket ja til å være sokneprest i St. Johannes menighet det neste skoleåret.

Nytt om prester i Rennesøy og St. Johannes

Anders Hildeng Næss har vært vikar i Rennesøy menighet og Mosterøy menighet i ett år. Før det var han blant annet sokneprest i Varden og i Hillevåg menighet.

Fra 1. januar 2024 blir Rennesøy sokn og Mosterøy sokn slått sammen og heter da Rennesøy menighet.

Jeg har opplevd en veldig aktiv menighet med sterkt engasjement og god kirkesøkning, sier Næss om året han har vært vikar. Rennesøy er et sted der lokalkirken står sterkt i tradisjon og kultur, både som kulturformidler og kirke for folket. Det har vært gledelig å jobbe som prest et sted med så mange frivillige som bruker tiden sin på å skape menighet! Og så må jeg få legge til at Rennesøy også har den fineste naturen i Rogaland.

Først Skårland, så Tengesdal

Geir Skårland skal være sokneprest i St. Johannes i Stavanger det neste året, før Per Arne Tengesdal tar over som sokneprest i menigheten fra høsten 2024.

Skårland har vært avdelingsleder for menighetsutvikling på bispedømmekontoret siden 2017, og før det var han i personal- og forvaltningsavdelingen siden 2009. Han har vært prest i Riska og Høle i Sandnes prosti og prostiprest i Hardanger og Voss.

– Jeg har hatt en flott tid de 14 årene jeg har vært på bispedømmekontoret. Jeg føler meg ikke ferdig der, men i det siste har jeg hatt lyst til å være prest igjen. Jeg har lyst til å møte folk, holde gudstjenester, bli kjent med konfirmanter, jobbe i en stab og være der når folk trenger kirken. Jeg tror jeg kan lære mye av å være et år i St. Johannes. Jeg gleder meg til å jobbe sammen med de som alt er på plass der, for å finne ut hvordan vi best kan være kirke for folk på Storhaug, sier Skårland.