Supersøndag med markering av samenes nasjonaldag

Søndag 4. februar var det supersøndag i Kampen kirke med feiring av samenes nasjonaldag. Hele gudstjenesten hadde samiske elementer og ble en fin markering av nasjonaldagen.

Gaute Brekken og Klara Marie Borud sammen med dukken Lisa.

Når man kommer inn i Kampen kirke blir man møtt av det store fargerike maleriet som fyller hele veggen bak alteret. Denne søndagen var det Supersøndag og benkene var snudd mot hverandre med bord imellom. Framme i kirken viste lerretet en velkomsthilsen og et bilde av det samiske flagget.

Menighetsarbeider Gaute Brækken innledet Supersøndagen med å hilse velkommen. Han hadde på seg en luhkka, som ikke er en kofte, men et samisk hverdagsplagg som alle kan bruke. Under prosesjonen sang koret en vakker versjon av “Vuelie” fra filmen Frost av den samiske komponisten Frode Fjellheim, i en samklang med salmen “Deilig er jorden”.

Kampen kirke
Kampen kirke.

Aktiviteter for alle aldre

Kirken var fylt opp av mennesker i alle aldre, som hadde fordelt seg rundt bordene i kirken. Her kunne en flette samiske bånd, fargelegge eller perle det samiske flagget underveis i gudstjenesten.

Øivind Holtedahl og Anna Melkeråen forrettet de liturgiske elementene vekselvis på norsk og samisk. Anna er født i Karasjok og har bodd der i flere år i voksen alder. Hun har lært seg nord-samisk og var en viktig ressurs inn i gudstjenesten. Anna har jobbet som psykolog i 10 år, men går nå på teologistudiet på VID. – Jeg brenner for det samiske, og synes det er så fint å markere det her i dag, fortalte hun etter gudstjenesten.

Flere generasjoner koste seg rundt bordene
Flere generasjoner samlet seg rundt bordene.

– Sterkere sammen

I prekenen snakket Gaute med menighetsarbeider Klara Marie Borud og dukken Lisa. De prøvde å dra i en tråd, men den revnet. Så prøvde de å dra i en tråd som var flettet sammen av flere tråder. Da var den sterk og revnet ikke. – Det er viktig å elske sin neste som seg selv, og være god mot de vi møter. Ja, også de vi ikke liker. Vi må være oss selv, og alle trenger ikke være like. Som fletten er vi sterkere sammen. Og Gud er med oss, konkluderte Gaute, Klara Marie og Lisa.

Under bønnevandringen kunne man tenne lys, legge stein ved et lite kors, legge en perle på det samiske eller norske flagget eller lytte til den vakre salmesangen.

Så var gudstjenesten over, og store og små vandret ut i søndagssolen.

Aktivitetsstasjoner
En av aktivitetene var å perle det samiske flagget.

Anbefaler markering

Gaute, som selv har en samisk tipp-tipp oldefar som var pitesame i Gildeskål, understreker viktigheten av å markere den samiske nasjonaldagen i menigheten. – Jeg anbefaler alle å gjøre det samme, det gjør noe med hele menigheten når norsk og samisk liturgi, historie og språk blir flettet sammen på en fin måte. Han legger til at han hadde god nytte av ressursene som ble sendt ut fra bispedømmekontoret i forkant av nasjonaldagen, og at dette er gode tips til alle menigheter.