Samlet kandidatene til bispedømmerådsvalget

– Det er en spennende dag for demokratiet i kirken! For første gang i Stavanger har vi fire lister i kirkevalget, sa stiftsdirektør Jorunn Kraft Vistnes på samling for de som kan bli valgt inn i bispedømmerådet.

Mange av kandidatene fra de fire listene stilte på informasjonsmøte om kirkevalget.

Samlingen 1. juni ble en felles start på prosessen fram til valget i august og september. Hovedvalget foregår samtidig med kommunevalget 10. og 11. september. Fra 10. august-6. september kan man forhåndsstemme digitalt eller ved oppmøte i menigheten sin (se menighetens nettsider for mer informasjon).

Til valg av Stavanger bispedømmeråd fordeler 46 kandidater seg på fire lister: Bønnelista, Frimodig kirke, Nominasjonskomiteens liste og Åpen folkekirke. I tillegg står rundt 600 kandidater på liste til menighetsrådsvalget.

Her kan du lese mer om alle kandidatene til bispedømmerådsvalget og menighetsrådsvalget.

– Styrker kirkedemokratiet

– Ved å stille til valg gjør du en viktig jobb for fellesskapet! sa stiftsdirektøren, og presiserte: – Du blir med og legger til rette for at budskapet om Jesus når ut til flere. Du bidrar til å holde lokalkirken levende. Du representerer Den norske kirke, og du er med og styrker kirkedemokratiet.

Kandidatene lærte om arbeidet i bispedømmerådet og Kirkemøtet, og fikk høre erfarne rådsmedlemmer fortelle om hvordan de har opplevd det å sitte i rådet.

– Det har vært mange sakspapirer å lese, men jeg har opplevd det svært meningsfullt å få være med å påvirke prosessene til det jeg mener er til kirkens beste, sa Dag Tormod Milje, som har vært representanten for prestene i rådet.

– Givende

– Det er viktig for meg å understreke at Stavanger bispedømmeråd har vært enige om det aller meste av sakene vi har behandlet. Det har vært givende å oppleve at vi har stått samlet i mye og har jobbet for det samme målet, sa leder for bispedømmerådet Liv Heidrun Heskestad.

Mandatet til bispedømmerådet er følgende: "Bispedømmerådet skal ha sin oppmerksomhet henvendt på alt som kan gjøres for å vekke og nære det kristelige liv i menighetene, og det skal fremme samarbeidet mellom de enkelte menighetsråd og andre lokale arbeidsgrupper innen bispedømmet."

På samlingen for kandidatene fikk de også kommunikasjonsråd med på veien, og en gjennomgang av valgordningen.

Her kan du lese om alle kandidatene. Trykk på lenken ved slutten av hver listepresentasjon for å finne ut mer om hva listene står for.