Skåre-staben visiterte bispedømmekontoret

Da staben i Skåre menighet var på studietur forrige uke, var et besøk på bispedømmekontoret en naturlig post i programmet.

Fra venstre: Asbjørn Finnbakk, John-Olof Svensson Haakonseth, Sissel Fjellsbø, Bjørg Lund, Øyvind Tjelle, Tom Landås, Anne Lise Ådnøy, Reidun Flaten Qvale, Jorunn Kringeland Thorsen, Ole Amund Gaustad, Arnt Johan Vistnes og Geir Skårland. Foto: Tove Marie Sortland

Studieturen gikk med buss og tog sørover til Kristiansand fra Haugesund, men først gjorde staben i bispedømmets nordligste menighet et stopp i Stavanger.

St. Petri kirke og utstillingen til Håkon Gullvåg var første besøk. Sterke og talende bilder fra Gullvåg gjorde inntrykk. Sokneprest og daglig leder i menigheten fortalte de besøkende om korarbeid som en bærebjelke i menighetens liv.

Etterpå gikk turen til bispedømmekontoret for en prat om gleder og utfordringer i menighetsarbeidet, og en orientering om utviklingsarbeidet som gjøres på bispedømmekontoret

Universelt utformet tro

Avdelingsleder for menighetsutvikling Geir Skårland lanserte blant annet begrepet "universelt utformet tro", som både noe å kommunisere og å strekke seg etter for både ansatte og frivillige.

Staben i Skåre fortalte så litt om hvordan det står til. Det ble en samtale med fine og ærlige refleksjoner - og mange gullkorn:

– Det kjekkeste i jobben er å lage gudstjeneste sammen med Arnt Johan, sa organist John-Olfof Svensson Haakonseth.

– Det er viktig for meg å trives på jobben og trives i kirken. Da har jeg noe å gi videre, fortalte Bjørg Lund, som har vært ansatt i menigheten i snart 24 år.

– Det er gøy å være leder for en slik gjeng! konstaterte daglig leder Tom Landås.

– Lov å leke seg og prøve ut ting

– Jeg brenner for å formidle kunnskap om kristen tro og lokalhistorie. Nå samarbeider jeg med en skole om spelet "Korset på Krosshaugen". Det er utrolig gøy! fortalte kateket Reidun Flaten Qvale.
– Jeg nyter tilværelsen som kapellan. Hver tirsdag treffer jeg 60 barn på Etter skoletid, men det er enkeltmøtene som er viktigst, sa Ole Amund Gaustad.
– Jeg kjenner at jeg er priviligert. Vi har dekning på alle stillinger og fantastiske medarbeidere i Skåre. Det er en herlig plass å være prest. Det er lov å leke seg og prøve ut ting. Det er alltid noen vi ikke når, eller noe finner ut av. Og det er travelt til tider, men alternativet hadde vært så mye verre.

Forventninger til bispedømmekontoret var også et samtalepunkt.

– Som menighet ønsker man å føle seg investert i fra bispedømmet, at fokuset er hvordan bispedømmet kan legge til rette for godt menighetsarbeid. Og gjerne at dere fra bispedømmekontoret kommer på besøk! sa daglig leder Landås.

Så gikk turen videre til Kristiansand, med besøk i Domkirken, hos Strømmestiftelsen og til Vågsbygd menighet for å få inspirasjon til frivillighetsarbeidet.