Ferskinger og veteraner på skrivekurs

– Hvor mange av dere synes det er lett å skrive en god tittel? spør kursholder Leif Tore Lindø forsamlingen av menighetsbladjournalister. – Ingen? Det synes ikke jeg heller!

Else-Marie Bue har laget menighetsblad i over 20 år, og delte erfaringer med kursholder Leif Tore Lindø. Foto: Andreas Borge Håmsø

– En god tittel er kjempevanskelig å skrive. Men bruk tid på å få det til! Folk bruker 1,4 sek på å bestemme seg for om de skal lese saken utifra tittelen, fortalte Lindø.

Hvordan kan menighetsbladet bli dobbelt så godt med enkle grep? Det var utgangspunktet for kurskvelden 24. mai i Gausel kirke, som Stavanger bispedømme og Stavanger kirkelige fellesråd inviterte til. Målet var inspirasjon, kunnskap og ny giv til å løfte menighetens viktigste kommunikasjonskanal.

– Det var absolutt verdt tiden! meldte deltakerne fra Torvastad på vei hjem til Karmøy. Da hadde de fått tre timers intensiv undervisning fra Aftenbladet-journalist Leif Tore Lindø. Han har selv et varmt hjerte for menighetsbladet, og bidro også på menighetsbladfest i Sørfylket i høst.

– Menighetsbladet er en gylden anledning for kirken til å nå ut til folk. Mange leser bladet. Da er det viktig å skrive for alle folk, ikke bare den innerste menigheten, sa Lindø, og delte raust av tips og erfaring, ispedd gode doser humor og fortellinger.

Bjart Grutle og John Kristian Hausken hadde tatt turen fra Torvastad.

Noen av deltakerne på kurset var nokså ferske, andre hadde vært i menighetsbladet i både 5, 10 og 20 år. Else-Marie Bue var den med mest erfaring på kurset, og blant dem som delte gode tips og forslag til saker med blad-kollegene.

Daglig leder i Gand menighet Hanne Bolstad og daglig leder i Hafrsfjord menighet Eli Taunton lærte mer om menighetsbladet.

Innholdet i kurset var blant annet oppbygging av en god artikkel, om mottakerorientert kommunikasjon, forsiden, bildebruk, valg av saker og praktiske øvelser.

Slides fra Leif Tore Lindøs undervisning og opptaket fra kurskvelden kan fåes tilsendt ved å sende mail til kommunikasjonsrådgiver Tove Marie Sortland på ts693@kirken.no

En god gjeng på kurs, som blant annet lærte at oversiktsbilder med alle deltakerene på ikke alltid blir det beste bildet – selv om det viser akkurat hvor mange som var til stede.