Studietur til Skottland

I juni var alle bispedømmets prester på studietur til Edinburgh i forbindelse med studieprosjektet «Teologi og samfunn». Det ble dager med faglig påfyll, godt fellesskap og interessante opplevelser.

Alle prestene samlet i samme trapp med en ukes mellomrom.

Halvparten av prestene deltok første uka i juni, andre halvpart uka etter. Turene var lagt opp med besøk og forelesninger i lokale kirker. Forelesere var lokale prester, prester som representerte «temamenigheter» og representanter fra det offisielle Church of Scotland.

VID har hatt det faglige ansvaret for programmet.

Få ressurser, mye glede

– Møtene med Church of Scotland og Scottish Episcopal Church var interessante og inspirerende. Å møte kirker med få økonomiske ressurser gir grunn til ettertanke. Flere av kirkene drev et utstrakt arbeid blant fattige og marginaliserte. Menighetene konsentrerte mye av arbeidet rundt veldedighet. De skotske prestene gav innblikk i en hverdag med få ressurser, men formidlet mye glede og levende Gudstro, forteller personalrådgiver Margreta Vik Stokke.

Det har også vært viktig at turene skal være fellesskapsbyggende for prestene på tvers av prostiene. Prestene gav tilbakemelding om at det var fint å bli bedre kjent, og samtalene rundt måltidene og vandringer i Edinburgh ble en viktig del av turen.