Inviterer til valgmøter med listetoppene

I år stiller hele fire lister til valg til Stavanger bispedømmeråd og Kirkemøtet. I både Sandnes, Stavanger og Haugesund kan du møte listetoppene og høre mer om listenes hjertesaker.

F.v.: Magne Hersvik, Therese Egebakken, Kristine Brunvathne Bjerkestrand og Helene Breivik Hellerdal.

Det er et mål at flest mulig av velgerne bruker stemmeretten sin i kirkevalget, både til valg av menighetsråd og bispedømmeråd. Derfor arrangerer Sandnes menighet, Stavanger kirkeakademi sammen med Stavanger bispedømme og menighetene i Haugesund valgmøter, der velgerene kan bli bedre kjent med de ulike listene som stiller til bispedømmerådet. Hva mener listene er viktig for kirken i Stavanger bispedømme framover. Hva er de enige om og hva skiller dem?

Møtet i Sandnes er onsdag 23. august kl. 18.00, i Haugesund tirsdag 29. august kl. 18.00 og i Stavanger er møtet i St. Petri kirke tirsdag 5. september kl. 19.00. Dette siste møtet blir også streamet. Følg med på bispedømmets Facebookside for å finne streamen.

Valgmøtet i Haugesund blir ledet av tidligere journalist Sigmund Hansen, og i St. Petri leder Stavanger Aftenblads kommentator Solveig Sandelson debatten. I Haugesund er i tillegg politikere fra alle partier invitert for å svare på: Hvilke forventinger har våre lokalpolitikere til Den norske kirke?

Fire lister stiller til valg

I valget til bispedømmeråd kan man velge mellom fire lister: Nominasjonskomiteen, Åpen folkekirke, Bønnelista og Frimodig kirke. Alle medlemmene i bispedømmerådet er også medlemmer i Kirkemøtet, som er kirkens «Storting» og det øverste demokratiske nasjonale organet.

På Nominasjonskomiteens liste i Stavanger bispedømme står Kristine Brunvathne Bjerkestrand fra Hundvåg på topp, Åpen folkekirke har Helene Breivik Hellerdal fra Haugesund øverst, mens Bønnelista har Magne Hersvik fra Stavanger på førsteplass. Nykommeren Frimodig kirke har Therese Egebakken fra Hafrsfjord som førstekandidat.

Digital forhåndsstemming godt i gang

I kirkevalget 10.-11. september kan alle medlemmer fra året de fyller 15 være med på å bestemme hvordan Den norske kirke skal styres. I år er det for første gang mulig å stemme digitalt. Alle medlemmer kan delta i valget på egen mobiltelefon eller pc, når som helst og hvor som helst, fra 10. august til 6. september på kirkevalget.no.

Her kan du se hvem som stiller til valg i din menighet, og hvem som stiller til bispedømmerådsvalget.

Om kirkevalget

Kirkevalget er to valg i ett, ikke så ulikt kommunevalget. Man stemmer på kandidater til menighetsrådet som styrer kirken lokalt, og på kandidater til bispedømmerådet, som styrer kirken i Stavanger bispedømme. Medlemmene i bispedømmerådet sitter også i kirkens nasjonale "Storting": Kirkemøtet.

I Rogaland er 65 % av befolkningen medlemmer i Den norske kirke. Den norske kirke er landets største demokratiske organisasjon.