En festuke og restart etter pandemien

– Takk for at vi har fått en flott uke med dere – og for at dere finnes her, klare til å være fellesskap, feire gudstjeneste og romme livet i Bekkefaret på ulike måter, sa biskop Anne Lise Ådnøy etter en fin uke i Bekkefaret menighet.

Bønnevandringen i Bekkefaret ble avsluttet ved Vålandstårnet med flott utsikt over bydelen.

– Etter pandemien lurte vi på hvordan vi kunne restarte alt det flotte menighetsarbeidet som er her i Bekkefaret menighet. Da ønsket vi oss en festuke og en restart-fest! sa sokneprest Torhild Viste da hun ønsket velkommen til visitasgudstjeneste sist søndag. – Og etter denne uken er vi takknemlige for muligheten til å se, merke oss og sette pris på alt det flotte som skjer fra søndag til søndag.

Et takknemlig blikk på menigheten hadde også biskopen og hennes følge etter en innholdsrik visitas forrige uke.

– Denne uka har vi blitt kjent i kirken. Det er et privilegium å få være på visitas: Være i den lune og varme kirken hver dag, kjenne fellesskap og se at etter pandemien kommer det en vår! Blomster vi kjenner fra før kommer tilbake og nye muligheter spirer fram, innledet biskop Anne Lise Ådnøy visitasforedraget

Med hjertet i arbeidet

– Vi møtte en stab med godt samhold, omsorg for hverandre og stort engasjement for menigheten. Dere er heldige som har folk med hjertet i arbeidet, som yter en stor innsats og tar med seg mye varme og omsorg inn i fellesskapet. Vi ser at Bekkefaret er et godt sted å arbeide og hører at staben også er ekte takknemlige for samarbeidet med frivillige medarbeidere, menighetsråd og alle som er innom, av og til eller ofte, sa biskopen.

I tillegg til møter med stab fulgte treffpunkt med frivillige, besøkstjenesten, menighetsråd, samarbeidspartnere, representanter fra kommunen og ledere på Haugåstunet. Bekkefaret har sagt ja til å være pilotmenighet i SESAM-prosjektet, som handler om livskvalitet for mennesker som rammes av demens. I tillegg kom et kjekt møte med 5A på Auglend skole, og et besøk hos Vandrere og Rovere i Speideren.

Tegn på et større nærvær

– Ytre sett kan en menighet likne på andre fritidstilbud og aktiviteter. Denne uka i Bekkefaret har vi likevel sett mange tegn på et større nærvær. Det finnes i gudstjenesten, når det ofte feires nattverd, synges og tilbes, når vi samler oss i bønn og mottar velsignelsen. Det finnes også i fellesskapet, når det blir et sted som er like åpent som Guds omsorg som favner hele livet og hele verden. Hos dere ser vi at fellesskap og kristent liv ikke bare er ord eller drømmer, men noe som kan oppleves i de utallige møtene som skjer gjennom en uke innenfor disse veggene, sa biskopen.

"En landingsplass for hverdags-engler" var ordene som ble brukt da det var tid for å oppsummere visitasen.

– Denne kirken er en landingsplass for engler – og mennesker. Takk for at vi har fått en flott uke med dere – og for at dere finnes her, klare til å være fellesskap, feire gudstjeneste og romme livet i Bekkefaret på ulike måter, hver dag i den spennende tiden som kommer, avsluttet biskop Anne Lise Ådnøy visitasforedraget.