Mange inntrykk og gode møter på fengsels-visitas

I slutten av mai var det bispevisitas i Åna fengsel og Stavanger fengsel. Det ble to dager fylt med inntrykk, opplevelser og mange gode møter med folk.

Besøk i Stavanger fengsel: F.v. Fung. ass. fengselsleder Kenneth Bjerkan, prost Lars Sigurd Tjelle, biskop Anne Lise Ådnøy, fung. fengselsleder Cathrine Bjåland Moseng, fengselsprest Ingjerd Ropeid Andreassen og diakonirådgiver Asbjørn Finnbakk.

Visitasen i fengslene var planlagt for våren 2020, men ble utsatt pga pandemien.

– Biskopen er takknemlig for måten de to visitasdagene ble gjennomført i år, heter det i visitas-rapporten. Prosten i Jæren, Lars Sigurd Tjelle, og rådgiver i diakoni ved bispedømmekontoret, Asbjørn Finnbakk, deltok begge dagene. I Stavanger fengsel var også kommunikasjonsrådgiver Tove Marie Sortland med.

Den første dagen besøkte biskopen Åna fengsel, som ligger i Hå kommune. Fengselet er et av Norges største, og kaller seg for «Mulighetenes fengsel». Visjonen er «Straff som endrer».

Det er 1,4 årsverk som prest på Åna, som ivaretas av Jon Aarsland i 100% stilling og Ingjerd Ropeid Andreassen i 40% stilling. Hun har også 60% på Stavanger fengsel.

Walk and talk under pandemien

Samtaler med innsatte er en sentral del av tjenesten for fengselspresten. Samtalene lot seg også langt på veg gjennomføre under pandemien da presten praktiserte «walk and talk» i det store anlegget som fengselet er. Gudstjenester blir delt opp i to mindre samlinger, der den seineste også inviterer til nattverd og kirkekaffe. Avdelingene skifter på å få gudstjeneste seint eller tidlig.

Prestetjenesten inviterer også innsatte til kulturarrangement på kveldstid, med et variert innhold. Biskopen fikk delta på en kulturkveld i Åna, der band og artister var fra «huset». Det var flott å oppleve både musikerne og et engasjert publikum.

Utadrettet, fremtidsrettet og kunnskapsbasert

Stavanger fengsel er et høysikkerhetsfengsel for menn, med 68 plasser i lukket avdeling og 16 plasser i overgangsboligen på Auklend. Fungerende fengselsleder Cathrine Bjåland Moseng og assisterende leder Kenneth Bjerkan tok imot biskopen og følget i den tidligere inspektørboligen. Boligen er utvidet med et seminarrom og her fikk vi en grei og faglig oppdatert innføring i kriminalomsorgens arbeid.

Stavanger fengsel har en visjon om å være utadrettet, fremtidsrettet og kunnskapsbasert. Verdiene som ligger til grunn i alt arbeid er: Respekt, empati, individuell behandling, forutsigbarhet og ansvarliggjøring. Målet er at alle innsatte skal bli produktive medlemmer av samfunnet.

– Det var interessant å høre om hvordan ledelsen ved fengselet så sin oppgave i å rehabilitere innsatte. For noen innsattes del handler det heller ikke om re-habilitering, men rett og slett om å bli habilitert til et liv i samfunnet. Mange innsatte har et langt liv med ulike nedbrytende erfaringer før de havner i fengsel. En del av det byggende arbeidet som ledelsen ønsker å få til, skjer i skjæringspunktet mellom rus, psykiatri og kriminalomsorg, heter det i rapporten.

– Å se det menneskelige bak handlingene

Samarbeidet mellom Den norske kirke og Stavanger fengsel er regulert gjennom en gjensidig samhandlingsavtale. – Stavanger fengsel tar godt vare på fengselspresten sin, forteller Ingjerd Ropeid Andreassen.

Hun bruker det meste av sine 60% i fengselet på samtaler og sjelesorg.

– Å være fengselsprest handler om å se det menneskelige bak handlingene, og samtidig jobbe for at de tar ansvar for det de har gjort. Man må ha opptil flere motstridende tanker i hodet på en gang, der alle kan være like sanne, sier Ropeid Andreassen.

Fengselspresten er en viktig samarbeidspartner for å kunne sikre at alle innsatte som ikke benytter seg av muligheten til fellesskap, får meningsfull kontakt med andre. Presten vil også være en viktig tverrfaglig bidragsyter når aktiviseringsteamet kommer høsten -22.