– En levende folkekirkemenighet som favner vidt

– Hva er det å være en folkekirkemenighet? Det er å ha både mørke uværsdager og sommerstille sjø. Denne uka har lyset skint raust over Torvastad menighet, sa biskop Anne Lise Ådnøy etter ei flott visitasuke på Nord-Karmøy.

Små og store på mini-gudstjenesten på Superonsdag fikk høre biskopen fortelle om sauen som var borte.

– Jeg har møtt en levende folkekirkemenighet og et fellesskap som favner vidt, med levende, engasjerte ildsjeler som brenner for menigheten sin. Vi har fått oppleve Torvastad i mild bris og vakkert seinsommervær, og også holdt på å blåse bort i iskaldt og piskende regn – gjerne på en og samme dag, sa biskopen i visitasforedraget sitt på søndag.

– Jeg har hørt mange solskinnshistorier om alt godt det er å glede seg over i menigheten, og også ærlige fortellinger om utfordringer.

Og hver dag i visitasen har vi sett håpets fargerike bue spent over hele Torvastad, noen ganger til og med i dobbel utgave! Guds gode påminning om at Han er med i alt som skjer, midt i sola og midt i regnet.

Mange høydepunkt fra menighetsarbediet

– For hva er det å være en levende folkekirkemenighet? Det er å oppleve både mørke uværsdager og sommerstille sjø. Denne uka har lyset skint raust over Torvastad menighet, sa biskopen.

I løpet av uka hadde hun fått med seg mange høydepunkt fra menighetsarbeidet, fra barnehagesamling og Superonsdag, til konfirmanttime og TGIF-gudstjeneste fredag kveld. Møte med kommuneledelsen, besøk til barneskole og Hauge videregående, samtaler med ansatte og møter i menighetsråd og fellesråd sto også på planen. En bønnevandring, øvelse for Karmøy guttekor, undervisning for voksne og en bygdakveld som fylte Ungdomshuset var også blant mye kjekt program.

Klikk på bildene under for å se høydepunkt fra visitasen i Torvastad!

Her kan du lese visitasforedraget biskopen holdt etter gudstjenesten søndag.

Og her kan du lese prekenen fra visitasgudstjenesten.