– Yemane-dagen minner oss om våre etiske forpliktelser

Yemane-dagen ble markert 8. januar, en dag som løfter fram ureturnerbare asylsøkere og statsløse flyktninger. Biskopene ber regjeringen gjøre mer for disse, men justisministeren avviser oppfordringen.

Yemane Teferi bodde 20 år på asylmottak. Foto: Marianne Nord/antirasistisk.no

Lørdag hadde biskop Anne Lise Ådnøy en hilsen på markeringen av Yemane-dagen på Ruten i Sandnes. Hun gjentok oppfordringen fra brevet som Bispemøtet sendte justisministeren rett før jul, der de ber om permanent opphold for de som innvilges amnesti etter engangsløsningen for eldre, ureturnerbare.

– Den såkalte engangsløsningen for lengeværende asylsøkere ble vedtatt av forrige regjering. Nå må Støres regjering se på hvordan vedtaket er fulgt opp og gjøre mer for denne gruppen. Jeg siterer fra brevet: «Det er en lite bærekraftig løsning å gi lengeværende en midlertidig oppholdstillatelse. - Slike midlertidige oppholdstillatelser, som Stortinget selv har advart mot, gir sterke begrensninger på den enkeltes mulighet til å ta ansvar for seg selv. - Deres humanitet og menneskeverd kaller på vårt ansvar.»

Nei fra justisministeren

Onsdag skriver Vårt Land at justisminister Emilie Mehl (Sp) avviser biskopenes henstilling.

– Er det tvil om utlendingens identitet, åpner loven for å fastsette begrensninger i oppholdstillatelsen inntil utlendingen har gjort det som er rimelig å kreve for å klarlegge sin identitet, skriver Emilie Mehl i svarbrevet til biskopene.

Justisministeren skriver ifølge Vårt Land at hun har forståelse for usikkerheten: – Samtidig vil jeg presisere at dette ikke er særregler som kun gjelder for oppholdstillatelser etter nevnte engangsløsning. Mehl forklarer at norske myndigheter må kjenne identiteten til de som får opphold i landet. Og så lenge de som nå innvilges opphold etter engangsløsningen ikke kan framlegge godkjent ID, så må de belage seg på å søke om opphold hvert år fram til slik ID foreligger.

Midlertidig opphold gir permanent usikkerhet

I brevet fra biskopene skriver Olav Fykse Tveit at det er en lite bærekraftig løsning å gi lengeværende en midlertidig oppholdstillatelse for ett år av gangen, med krav om dokumentasjon av identitet gjennom framskaffelse av pass fra det landet som norske myndigheter mener asylsøkeren opprinnelig er borger av.

– Mange av dem anerkjennes ikke som borgere av det landet norske myndigheter mener plikter å gi dem slik dokumentasjon på identitet. Dermed blir et midlertidige opphold for ett år av gangen bare en ny permanent usikkerhet, med eneste forskjell at usikkerheten skal fornyes årlig. På grunn av lang saksbehandlingstid hos utlendingsmyndighetene, risikerer dessuten mennesker med slike oppholdstillatelser perioder uten formelt lovlig opphold i riket.

– Dagen skal være en stadig påminnelse

Biskop Anne Lise Ådnøy avsluttet hilsenen på Yemane-dagen med å på vegne av Bispemøtet i Den norske kirke takke RIA og alle gode krefter som kjemper for rettferdighet i asylpolitikken.

– Datoen 8. januar skal ikke bare bevare minnet om Yemane, men bli en stadig påminnelse om Norges kristne og humanistiske arv og de etiske forpliktelsene i menneskerettighetene. Jeg kan hilse fra sjefen sjøl som sier: «Alt det dere har gjort mot en av disse mine minste har dere gjort mot meg». Må Gud velsigne de lengeværende asylsøkerne og kampen for deres rettigheter!