– Lar de unges stemme bli hørt

– Ungdomstinget er en fin måte å la ungdommene sin stemme bli hørt i kirken, og en mulighet til å få sagt det vi mener om ulike saker, mener Marie Aske (16) delegat fra Tananger menighet.

FEM PÅ TINGET Fra venstre: Marie Aske (Tananger), Kjartan Roalsvik (Tananger), Aksel Johan Lund (leder av Ungdomsrådet), Elise Kristin Rosseid (Hinna) og Sofie Pedersen (Hinna).

Elise Kristin Rosseid (16) fra Hinna er enig.
– Gjennom Ungdomstinget vet vi at vi blir hørt, sier hun.

– Det kjekkeste med Ungdomstinget er å få være en del av avgjørelsene vi tar og sakene vi holder på med, synes Sofie Pedersen (16) fra Hinna menighet.

Ungdommene er ikke i tvil om at det er viktig for kirken at de får sagt sin mening i ulike saker.
– Det er vi som er fremtiden, konstaterer Elise Kristin Rosseid.

For Kjartan Roalsvik (17) fra Tananger, er noe av det viktigste med Ungdomstinget å knytte bånd til andre menigheter, og høre hvordan andre gjør det og tenker om tema i dagens samfunn.

Aksel Johan Lund (24) er leder av Ungdomsrådet, og medansvarlig for å arrangere Ungdomstinget.
– Det er kjekt at det stadig kommer engasjerte ungdom og vil delta på tinget. Og fint å møte folk fra hele bispedømmet, synes han.

Variert program
På programmet for årets Ungdomsting 8.-10. november sto behandling av to tema: «Kirkens forvalteransvar» og «Rekruttering til kirkelige stillinger». I tillegg fikk ungdommene et møte med Anne Makumi, leder for Salvation Army sitt Anti-Human Trafficking Prosjekt i Kenya og Elin Finnseth Sæverås fra Norges Kristne Råd. De satte fokus på arbeidet mot moderne slaveri, og innledet med det Global uke som markeres i kirken denne uka.

Biskop Anne Lise Ådnøy var sammen med ungdommene hele lørdagen. Dagen ble blant annet brukt til komitearbeid med årets to tema, en stille klimapilegrimsvandring i vakker natur og høstvær og prøving av liturgiske klær og prat om å jobbe i kirka.

– Spennende å være med på å løfte fram gleden ved å jobbe i et fargerikt fellesskap i menighetene. Selv har jeg aldri kjedet meg på jobb etter at jeg begynte som vikarprest i Kirklandet i Kristiansund i 1984. Det er en gave å ha så meningsfulle dager! sier biskop Anne Lise Ådnøy.

– Viktig å være klimaforbilde
Søndagen ble tekstene fra komitearbeidet lagt fram for alle og behandlet og stemt over i plenum. Klimasaken var først ut.

– Det er viktig at kirken er forbilde og viser at vi bryr oss om kloden. Og at vi kan engasjere andre til å ta et steg og bry seg, mener Sofie Pedersen, som var med i klima-komiteen.

Therese Egebakken presenterte teksten komiteen var kommet fram til. Debatten som fulgte var preget av engasjement og ønske om at den endelige resolusjonen faktisk får en betydning.

– Vi må være tydelige på hva vi vil med denne resolusjonen. Samtidig må vi være bevisst hva som er vårt mandat som Ungdomsting og passe på at vi ikke bare slår inn åpne dører. Vi kan godt komme med utfordringer til konkrete tiltak i menigheter og fellesråd, var blant uttalelsene fra talerstolen.

– Må vise fram kirkelig arbeid
Pausen ble effektivt utnyttet til å skrive ned forslag til tekstendringer – som igjen ble stemt over i plenum. Den endelige teksten blir oversendt det nye Ungdomsrådet, som sammenfatter alt i en resolusjon som blir sendt både bispedømmeråd, menigheter og ledelsen i Den norske kirken.

Kjartan Roalsvik satt i rekrutterings-komiteen, og var klar på hva han mener trengs aller mest.
– Vi må vise enda mer hva kirken gjør og hvorfor. Det er vanskelig for unge å få tak på hva det faktisk går ut på å jobbe i kirken. Jeg har lyst at vi lager en promovideo som viser dette.

Fra talerstolen ble det også oppfordret til rekrutterings-kampanjer i sosiale medier, samt at prester og andre har temaet framme i forkynnelse.

Ungdomstinget valgte også nytt Ungdomsråd, som skal fungere fram til neste ting.
Det nye rådet er:

• Erlend Fuglestad (ikke på valg)
  • Kristoffer Nåden Havn (ikke på valg)
  • Sondre Søndervik (ikke på valg)
  • Aksel Johan Lund (gjenvalgt)
  • Kamille Bøe Johnsen (nyvalgt)
  • Magnar Hole Polden (nyvalgt)
  • Marianne Meling Kvamsøe (1 vara)
  • Martha Nord-Varhaug (2 vara)
  • Camilla Mariann Bø Cazon (3 vara)

Rådet konstituerer seg selv med leder og nestleder i sitt første møte.