Kystpilegrimsferd med MK Faxen

DENNE TUREN ER FULLTEGNET! Bli med på en unik pilegrimstur langs Vestlandskysten 22.-29. juli 2018. MK Faxsen tar oss fra Avaldsnes til Trondheim, og langs veien besøker vi aktuelle steder fra kristningen av Norge. Vi har tidebønner og fokus på ulike pilegrimstema.

MK Faxsen.

- Vi gjør som de gamle pilegrimene som fartet langs kysten på vei til Nidaros og Olavskirken med Olavsskrinet – vi benytter oss av leilighetsskyss med båt som skal samme veien og som har ledig plass. Veteranbåten MK Faxsen har plass til 12 pilegrimer fra Avaldsnes til Trondheim 22.-29. juli 2018, heter det i brosjyren.

- Vi besøker aktuelle steder fra kristningen av Norge med historie, kirker, utstillinger og kulturminner som er vår kulturarv. Det blir lagt opp til tidebønner underveis og vi vil ha fokus på ulike pilegrimstema.
Å oppleve vestlandskysten på denne måten er en unik opplevelse. Her er vi bokstavelig talt i samme båt; - båret av vannet, i tett fellesskap, med enkel standard, mektig natur, spennende møter, store kontraster, kultur, historie, legender, spørsmål og refleksjon. Og kanskje får vi fisk underveis?

Skipper Idar Henriksen ønsker oss velkommen om bord og seilingsplanen hans ser slik ut:

22.07. Avaldsnes - Moster - Bekkjarvik
23.07. Bekkjarvik - Bergen - Eivindvik
24.07. Eivindvik - Kinn - Selja
25.07. Selja - Giske
26.07. Giske - Kvernes - Kristiansund
27.07. Kristiansund - Grip - Brekstad
28.07. Brekstad - Trondheim
29.07. Utsjekking av båt etter frokost

Det tas forbehold om endringer etter værforhold eller annet.
Turen starter ved Olavskirken på Avaldsnes kl 12.00 den 22. juli 2018.

De som ønsker det kan starte i Stavanger domkirke om morgenen og bli med på en fellesreise fra Stavanger til Avaldsnes. Nærmere info om dette vil komme etterhvert.

Vi sover om bord og båten ligger i havn hver natt. Måltidene serveres på lukekanten i finvær, og blir det regn trekker vi ned under dekk.

Les mer om båten på http://faxsen.no/

Pris: Kr 7000,- pr person. Prisen dekker kost, losji og reise med MK Faxsen. Inngangspenger på utstillinger, museer o.l. kommer i tillegg, men det vil ikke være mye. Detaljert dagsprogram kommer etterhvert.

Påmelding: DENNE TUREN ER FULLTEGNET!

Ta kontakt hvis du har spørsmål eller ønsker mer informasjon.

Erfaringen tilsier at det fort kan bli fullt. Her gjelder førstemann til mølla-prinsippet.
Alle deltakere må ha egen reiseforsikring.

Arrangører:
Stavanger bispedømme og Stiftelsen Faxsen