Nye måter å oppleve Gud på

"Portaler til tro" er navnet på en brosjyre og en nettside som inviterer til nye måter å oppleve Gud og kristen tro på. – Kirken må tenke nytt, sier undervisningsrådgiver Gunn Heidi Dybdahl.

Skjermdump fra www.portalertiltro.no

– Mennesker i dag har ofte en individualistisk tilnærming til tro og religion. Den synkende interessen for kollektive institusjoner og «autoriteter» gjør at kirken må møte mennesker på andre måter i dag enn tidligere. Dette innebærer at kirken i tiden framover bør tenke nytt om hvordan den kan styrke relasjonen og kontaktflaten til medlemmene. Kirken må bli mer fleksibel i hva den skal tilby, sier undervisningsrådgiver Gunn Heidi Dybdahl.

Håper portalene kan åpne opp

«Portaler til tro» ønsker å åpne opp det tradisjonelle rommet for tro. Gjennom åtte portaler kan medlemmene i Den norske kirke oppdage at det finnes flere innsteg til Gud og kristen tro.

Prosjektet ønsker å:

• utvide rommet for tro
  • skape undring
  • åpne opp for nye refleksjoner
  • bekrefte tro
  • formidle kunnskap om kristen tro
  • styrke medlemsidentiteten

En bredt sammensatt arbeidsgruppe har vært med i utviklingen av prosjektet. Teologer, kommunikasjonsfolk og pedagoger fra både menighet, bispedømme og Kirkerådet har gitt innspill. Brosjyren og nettsiden er laget sammen med byrået Apriil pro contra.

Her finner du Portaler til tro-nettsiden

På nettsiden finnes tekst, bilder, poesi, salmer og mye ulikt stoff å dykke inn i for den som ønsker det. Vil man bare lese brosjyren uten å bruke QR-koden til nettsiden, så står brosjyren fint på egne bein. På nettsidene kan man også velge "Portalen på øret", og lytte til teksten som en lydbok eller podcast.

Her er ressurser til bruk av portalene i menigheten og en pfd av brosjyren.

Komme folk i møte

– Ønsket er at brosjyren og nettsiden skal komme folk i møte og bruke ord og uttrykksformer som er lett tilgjengelig. Vi har villet gå litt utenom folks forhåndsoppfatninger om kirken, sier kommunikasjonsrådgiver Tove Marie Sortland.

– Vi håper og tror at Portalene kan bidra til å åpne opp, sette nye farger på livet og lede dypere inn i den kristne tro og det mysteriet den rommer. Gjennom opplevelser, erfaringer og kunnskap kan troen vokse, sier Dybdahl.

Tove Marie Sortland og Gunn Heidi Dybdahl og rollup mindre.jpg
Tove Marie Sortland og Gunn Heidi Dybdahl
under lansering av Portaler til tro på Stavanger bispedømmes medarbeiderdag i 2022.

Brosjyrer til bredden av menigheten

Alle menigheter i Stavanger bispedømme har fått en startpakke hver med gratis brosjyrer til utdeling til konfirmantforeldre. Det er mulig å bestille flere portal-brosjyrer til ulike grupper i menigheten: dåpsforeldre, konfirmantforeldre (neste kull), foreldre på baby-sang, smågrupper, samlinger og konserter for voksne, til brudepar osv.

Ta kontakt hvis dere er interessert i å bestille brosjyrer! Se kontaktinfo nederst på siden.