1 av 4 skal på kirkekonsert denne jula

En ny undersøkelse viser at 1 av 4 planlegger å gå på en julekonsert i en kirke denne jula. Kirken ønsker velkommen til julekonsert, i alt fra Elvis-drakt til babysang-stil.

Den norske kirke tilbyr en stor bredde av julekonserter også i år.

Advents- og juletiden byr på konserter i mange former i Den norske kirke, og for mange er en konsert i kirken en av aktivitetene som står på listen for at julefreden skal senke seg.

1 av 4 oppgir at de planlegger å gå på en julekonsert eller et annet kulturarrangement i en kirke.

Det viser en ny undersøkelse Opinion har gjort for Den norske kirke.

– Kirkens kulturtilbud betyr mye for mange, og det er disse tallene et uttrykk for. Kirken har en stor musikalsk kompetanse, sier Kristin Gunleiksrud Raaum, kirkerådsleder i Den norske kirke.

Alt fra babysang-julekonsert til Elvis-jul

På Den norske kirkes arrangementsportal, skjerikirken.no, finner du konserter i mange ulike sjangre.

Denne adventstiden har du kunnet finne julekonsert for Elvis-fans ett sted, mens et annet sted har kirken invitert til babysang-julekonsert – for å nevne noe.

Det var i Sagene kirke i Oslo som hadde babysang-julekonsert. Utenfor kirken ventet et hav av barnevogner.

Mange kirker samlet utenfor Sagene kirke

– Sjelden eller aldri har det vært samlet flere bittesmå med barnevogner på Sagene, skriver menigheten på sin Facebook-side.

Her ble babyer og andre små barn invitert, sammen med sine foreldre, besteforeldre og ellers alle som har lyst. Her kunne man nyte en stemningsfull konsert, spesiallaget for de aller minste.

Over 1 million konsertdeltakere

I fjor ble det avholdt nesten ti tusen konserter i Den norske kirke, både i regi av menighetene og av andre. Her fikk over en million deltakere oppleve et bredt konserttilbud.

– Musikken har en stor betydning for å få formidlet julebudskapet. Mange har kirkekonserter som en viktig del av sine juletradisjoner, påpeker kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.

Akkurat nå får du over 2 500 treff om du søker på "konsert" på skjerikirken.no, Den norske kirkes arrangementsportal. Her finner du konserter for store og små, fra rock til orgelkonsert, med alt fra kjente artister til lokale barnekor. Mange av dem har fri entré.