Svikter menneskeheten?

– Å frata mennesker deres grunnleggende behov kan aldri legitimeres moralsk, mener Olav Fykse Tveit og Einar Tjelle i Den norske kirke.

Photo: AN/Mohammed Ibrahim/Unsplash.

Preses Olav Fykse Tveit
Internasjonal direktør Einar Tjelle

Click here to read the text in English: Is humanity failing?

Bildene av drepte og lemlestede barn og voksne i Gaza er så grusomme at de er vanskelig å ta inn over seg. Men vi kan ikke venne oss til at tusenvis av barn og voksne drepes og skades. Humanitære organisasjoner kaller dette en kollaps for humaniteten. Hva betyr våre kristne og humanistiske verdier nå?

Noen bruker religiøs retorikk for å forsvare Hamas’ terror eller Israels krigføring. Det gjør situasjonen enda farligere. Dette er misbruk av våre religioner.

Vi vil advare spesielt mot noen kristne miljøers bruk av bibelske tekster for å forsvare voldsomme angrep på sivile mot befolkningen i Gaza nå. Bibelens fredsbudskap gjelder alle mennesker.

Israelske myndigheter og Hamas kan og må stoppe krigshandlingene, men også det internasjonale samfunnet har et ansvar. Begge parter i krigen har støttespillere, både politiske og økonomiske, som bidrar til å blokkere internasjonal samhandling og FNs handlingsrom.

Internasjonalt press om mer humanitær hjelp til Gazas befolkning og en stans i krigen må forsterkes. Nå må ulike aktørers egeninteresser vike. Norske humanitære organisasjoner gjør det som er mulig for å redde liv og beskytte menneskers verdighet.

Krigens regler gjelder uavhengig av motivene for krigshandlingene. Hamas’ angrep 7. oktober må fordømmes på det sterkeste. Gislene må frigis umiddelbart! Oktoberangrepet har rokket ved trygghetsfølelsen for alle i Israel og jøder over hele verden, og framkalt minner om fortidens folkemord og angrep på jøder.

Nå opplever menneskene på Gaza en humanitær katastrofe verden sjelden har sett maken til. De som overlever i Gaza må bære med seg forferdelige traumer for resten av livet. Krigens regler sier at det skal gis rett til medisinsk hjelp og behandling og alle skal behandles humant. Bombing av sivile mål, stans i tilførsel av vann, mat, strøm og medisiner gjør dette umulig. Å frata mennesker deres grunnleggende behov kan aldri legitimeres moralsk. Alle liv er like mye verdt.

Våpenhvile trengs umiddelbart. En varig fred krever at begge parter anerkjenner de andres rettigheter til å bo i eget land og at deres trygghet blir ivaretatt. Nå okkuperer og til dels annekterer Israel et annet folks områder, med stadig nye bosetninger. De som lever i de palestinske områder lever derfor med store begrensninger på deres grunnleggende rettigheter.

Her til lands har vi alle et ansvar for å ta vare på dem som er ekstra berørt av krigen. Det gjelder spesielt jøder og palestinere som bor her, men også andre. Noen har slekt og venner som har mistet livet eller er såret eller på flukt. Mange er redde og fortvilet.

Norske jøder melder om økende trakassering og antisemittisme. Andre melder om økt muslimhets. Det er totalt uakseptabelt. Nå må vi stå sammen, og ta vare på hverandre. Alle skal kunne kjenne seg trygge i Norge. Ytringsfriheten må både vernes og brukes klokt ikke minst i de tunge dagene.

Vår felles oppgave er å støtte alle som arbeider for en rettferdig fred. For hver dag som går, haster det enda mer.