Minnegudstjeneste i Oslo domkirke

På tiårsmarkeringen for 22. juli blir det minnegudstjeneste i Oslo domkirke. Gudstjenesten sendes på NRK TV klokken 11.00.

Minnegudstjeneste i Oslo domkirke

I år er de ti år siden angrepet på Regjeringskvartalet og på Utøya. I 2011 ble det lagt ned blomster og tent lys utenfor Oslo domkirke. Domkirken har hvert år siden holdt gudstjeneste 22. juli for å minnes de 77 drepte og for å holde fast på verdiene og fellesskapet som forener oss. Gudstjenesten sendes direkte på NRK TV kl. 11.00.

Preses i bispemøtet Olav Fykse Tveit holder inngangsord, biskop Kari Veiteberg holder preken og det blir tale ved Jens Stoltenberg. Skuespiller Frank Kjosås medvirker som tekstleser. Representanter fra ulike tros- og livssynssamfunn, AUF og Støttegruppen etter 22. juli tenner lys.

Gudstjenesten er fulltegnet pga. begrensninger ved smittevern. Oslo domkirke og kirker over hele landet vil være åpne med mulighet for lystenning og samtale. Flere steder vil det holdes minnegudstjenester eller andre markeringer,

En oversikt over de fleste av kirkens markeringer er tilgjengelig på skjerikirken.no.

Medvirkende:

Preses i bispemøtet Olav Fykse Tveit
Biskop Kari Veiteberg
Tidligere statsminister Jens Stoltenberg
Domprost Anne-May Grasaas
Domkirkeprest Valborg Orset Stene
Domkirkeprest Jonas Lind Asgedom
Sangere fra Oslo Domkor
Domkantor Vivianne Sydnes
Domkantor Kåre Nordstoga
Saksofonist Rolf-Erik Nystrøm
Skuespiller Frank Kjosås

Lystenning:
Leder muslimsk dialognettverk, imam Senaid Kobilica
Paramjit Kaur, Sikh-samfunnet
Emma Huynh, buddhist
Ingrid Rosendorf Joys, Samarbeidsrådet for tros og livssynssamfunn/Den katolske kirke
Albert Sjåvåg, Norges kristne råd/Filadelfiakirken
Repr. Fra AUF
Eirik Mortensen, Støttegruppen etter 22. juli

Oslo domprost, domkirkens stab og musikere har ansvar for gudstjenesten i samråd med AUF og Nasjonal støttegruppe etter 22.juli.