Gratulerer fredsprisvinnerne

Maria Ressa og Dmitrij Muratov tildeles Nobels fredspris 2021 for deres kamp for ytringsfriheten på Filippinene og i Russland. Ytringsfrihet og informasjonsfrihet er grunnleggende verdier i fredelige demokratiske samfunn.

Maria Ressa og Dmitry Andreyevich Muratov. Ill. Niklas Elmehed © Nobel Prize Outreach

– Prisen til Maria Ressa og Dmitrij Muratov er svært gledelig. Deres arbeid for ytringsfrihet er spesielt viktig i en tid hvor menneskerettighetene, og ikke minst ytringsfriheten, er under press flere steder i verden. Uten modige og dyktige journalister som utfordrer makt og avslører maktmisbruk, forvitrer demokratiet og konfliktene øker, sier internasjonal direktør i Den norske kirke Berit Hagen Agøy.

Hagen Agøy håper prisen vil bidra til større oppmerksomhet om ytringsfrihetens kår.

– Vi ser at ytringsfriheten innskrenkes i stadig flere land. Covid-19 pandemien har utfordret det frie ytringsrommet enda mer. Journalister er en særdeles viktig gruppe blant menneskerettighetsforkjempere.  Årets pristildeling er viktig, fordi fred, demokrati og menneskerettigheter forutsetter ytringsfrihet og en fri og uavhengig presse. Dette er svært aktuelt både i Filippinene og Russland, sier Hagen Agøy.

Nobelkomiteens leder sier at Maria Ressa bruker ytringsfrihet til å sette lys på misbruk av makt og økende autoritære tendenser i hjemlandet Filippinene. Hun startet den uavhengige nyhetssiden Rappler der hun blant annet har dokumentert spredningen av falske nyheter, maktmisbruk og forsøk på å manipulere offentlig debatt.

Dmitrij Muratov er sjefredaktør i den uavhengige russiske avisen Novaya Gazeta. Avisen skriver blant annet om politivold, korrupsjon og bruk av militære styrker i og utenfor Russland. I følge Nobelkomiteen forsvarer han ytringsfriheten i hjemlandet, noe som har blitt stadig vanskeligere under dagens regime.