Desmond Tutu 90 år

Den norske kirke sender en varm gratulasjon til Desmond Tutu i anledning hans 90-års dag.

En delegasjon fra Den norske kirke besøkte Tutu og hans kone Leah i deres hjem i Cape Town i desember 2019 Foto: Tutu Office

Desmond Tutu er pensjonert anglikansk erkebiskop og tidligere generalsekretær i Det sørafrikanske kirkerådet og en av de fremste menneskerettighetsforkjempere i vår tid.

– Tutu er en bauta i kampen mot apartheid i Sør-Afrika og fortsatt et viktig symbol for fred og forsoning i et land som sliter med ettervirkningene av rasisme og enorme klasseskiller, sier Berit Hagen Agøy, internasjonal direktør i Mellomkirkelig råd. Tutu insisterte på at kirken aldri kunne akseptere forskjellsbehandling basert på hudfarge, men hadde plikt til å kjempe mot uretten. Med sin teologiske forankring og overbevisningskraft, samlet han ikke bare sør-afrikanske kirker, men kirker over hele verden i en felles kamp mot apartheid. Hans vektlegging av ikke-voldelige kampmidler, forsoning og tilgivelse var enormt viktig.

Som leder for Sannhets- og forsoningskommisjon bidro han til at overgangen til demokrati ble fredelig og la grunnen for at Sør-Afrika kunne bli den regnbuenasjonen så mange hadde kjempet, og ofret livet, for. Tutus innsats ble belønnet med Nobels fredspris i 1994.

– Og så må vi ikke glemme hans humor og karakteristiske latter som brakte glede og energi til så mange mennesker, sier Hagen Agøy. Tutu forandret Den norske kirke.

Kampen mot apartheid engasjerte de alle fleste nordmenn, og over hele landet sang kirkekor sør-afrikanske frigjøringssanger.  Mellomkirkelig råd hadde gjennom flere ti-år et svært samarbeid med Tutu og Det sørafrikanske kirkerådet, og han ble en varm Norgesvenn i løpet av sine mange opphold her i landet.

– Det er med dyp takknemlighet og glede vi gratulerer Tutu med hans 90-årsdag, avslutter Hagen Agøy.